Keresőoptimalizálás – Honlap-SEO

Ha szeretné weboldala Google-helyezéseit javítani a keresőoptimalizálás módszerével, forduljon a szakemberhez, itt jobbra találja az üzenet küldő űrlapot >>

A keresőoptimalizálás jelentése, meghatározása

A fogalom komplex folyamatokat és tevékenységeket jelöl. Egyszerre jelenti az egymástól eltérő több munkafolyamatot és ezek eredményét. Éppen ezért több értelmezés is lehetséges, a legtöbbször azonban a folyamat célja alapján adják meg a definíciót. Eszerint

A keresőoptimalizálás célja az, hogy egy adott honlap organikus találatok közti helyezései javuljanak egy vagy több előre kiválasztott kulcsszóra, keresőkifejezésre nézve.

Ez a meghatározás megragadja a lényeget, de semmit nem mond arról, milyen módszerek, eljárások segítségével lehet elérni a helyezések javulását, sokak számára az organikus találat vagy akár a helyezés fogalma is magyarázatra szorulhat. Ha pedig a folyamat komplex, akkor definiálni is összetett, részletekbe menő módon szükséges. Tisztázzunk tehát előbb néhány alapkérdést.

A fogalom eredete, magyar megfelelők

A keresőoptimalizálás fogalma az informatika anyanyelvén, azaz angolul így hangzik: Search Engine Optimization. Ennek rövidítése a SEO, amely minden nyelvben a folyamat rövid, közismert megnevezésévé honosodott.  Magyarra fordítva a pontos kifejezés talán a keresőeszköz optimalizálás lehetne, de korábban gyakran találkozhattunk keresőmotor optimalizálással is, sőt, nagyon gyakran, még szakmai weboldalak is, a honlapoptimalizálás kifejezéssel helyettesítik.  Ami azért logikusabb, mert világos, hogy nem a keresőmotort vagy eszközt optimalizáljuk (ezt legfeljebb a keresőszoftverek fejlesztő mérnökeik tehetik), hanem a honlapot. De az utóbbi szakszó is pontatlan, mert a SEO-tevékenységnek csak egyik része érinti a honlap tartalmát, felépítését (on-site munka), a másik kívülről, más, külső webhelyekről (off-site) gyakorolt hatással igyekszik a céloldal pozíciót javítani. A legszélesebb felhasználói és szakmai körökben elfogadott keresőoptimalizás mint terminus technikus tehát több jelentést sűrít, pontos jelentését több szóval így lehetne megadni: kereséshez való találatoptimalizálás vagy keresőeszközök elvárásai szerinti optimalizálás. Én magam egy időben a találatoptimalizálás  szakkifejezést igyekeztem meghonosítani, szerintem sokkal pontosabb, mert a végeredmény felől közelítve valóban az összes célravezető munkafázis összefoglaló megnevezése lehetne.

A Google kereső szerinti optimalizálás

Fontos annak tisztázása, hogy bár általában beszélünk a keresőkről, valójában ma már csak a legnépszerűbb rendszer találatai eredményeit vesszük figyelembe. A világcég nemcsak vezető a keresőpiacon, hanem nagyjából egyeduralkodó is, különösen a magyar nyelvű weboldalak területén. Ezekre vonatkozóan az összes internetes tartalomkeresések kb. 95 %-a a Google keresőalgoritmusán fut le, így érthető módon a honlaptulajdonosokat igen csekély mértékben érdekli és érinti, hogy weblapjuk hogy szerepel a Yahoo, Bing, Ask, Alexa, Altavista, Baidu vagy Yandex eredményoldalán. Angol vagy orosz, netán kínai nyelvterületen ez másképpen fest. Világviszonylatban 2017 tavaszán 12 hónapra visszamenően a legjobb keresők részesedése százalékban így alakult:

Google 77,43 %, Baidu (főleg Kína) 8,18 %, Bing 7,31, Yahoo 5,6

Megemlíthető, hogy egyes Európai országokban a Google részesedése még a magyarországiénál is nagyobb, 97 %-ot is eléri. Mindez azt jelenti, hogy a magyar nyelvű honlapok esetében a keresőoptimalizálás gyakorlatilag Google-optimalizálást jelent. Az alábbiak is eszerint értendők.

Organikus helyezés, normál találatok

Ha valamely kifejezésre mint kulcsszóra keresve – legyen például ez: weboldal optimalizálás, vagy ez: honlap-seo – megnézzük a Google eredményoldalát (SERP = Search engine results page), legfelül és legalul hirdetett találatokat látunk. Ezek a keresőcég AdWords nevű fizetett szolgáltatása révén kerültek oda. A linkre eső minden egyes kattintás után fizetnie kell az adott weblap tulajdonosának. A SEO a fizetett linkekkel nem foglalkozik. Ezek alatt sorakoznak a normál vagy organikus találatok, ezek sorrendjét a Google-algoritmusok bonyolult kritériumrendszere határozza meg. A klasszikus értelemben vett keresőoptimalizálás éppen ezekkel a nem fizetett, organikus vagy természetes keresőtalálatokkal foglalkozik, ezek között igyekszik a kiválasztott website számára TOP pozíciókat szerezni. De miért is fontos ez?

Az első helyre, első oldalra kerülés jelentősége

Óriási különbség van az egyes helyezések által behívott forgalom szempontból. A felmérések adatai eltérnek egymástól, de hasonló értékeket mutatnak. Ezek szerint az első találati oldal linkjeire az összes kattintásoknak 82-83 %-a esik, a második oldal 10 % körüli, a harmadik oldalon szereplő weblap legfeljebb 5 %-nyi kattintást gyűjthet be. A böngészők 97-98 %-a soha nem jut a harmadik találati oldalnál tovább.

Még érdekesebb, ha az első oldalon belüli elosztást figyeljük meg. Az első 10 organikus találatra eső összes kattintás 42 % százalékát az első helyezett viszi el, már a másodikra is csak 12 % jut.

Organikus forgalom megoszlása: Google első oldal

A weboldalnak a kattintásokból nyert, a Google felől érkező organikus forgalma tehát döntő mértékben függ az adott honlap kulcsszavas helyezésétől. Üzleti szempontból ezért van óriási jelentősége a weblap helyezésének: ez hoz megrendelést, megbízást, vásárlót, partnert.

A keresőoptimalizálás részterületei

A Google egy igen bonyolult kritériumrendszer alapján rangsorolja a honlapokat. A keresőrendszer értékeli a honlapok tartalmát, kulcsszavas relevanciájukat, felépítésük szakszerűség, a betöltés sebességét, valamint az úgynevezett felhasználói élményt, amelynek pontos mibenlétét igen nehéz meghatározni. A közvetlenül a weblapra vonatkozó szempontokon túl a másik nagy kritériumcsoportot az adott weboldalra való külső hivatkozások értékelése képezi. A weblap rangsorolásában igen lényeges szerepet játszik az a körülmény, hogy hány további oldalról hivatkoznak rá, milyenek ezek az oldalak, és milyenek maguk a hivatkozások, vagyis a linkek. A hivatkozó weboldalak internetes autoritása és a linkek mögött álló tartalmi háttér összefüggései befolyásolják a linkek erősségét és hatását egy weboldal előre jutásában a kulcsszavas találati listán.

Keresőoptimalizálni tehát végső soron azt jelenti, hogy mind a honlap tartalmi vonatkozásait, mind a hivatkozási hálózatot olyanná kell tennünk, hogy a legmesszebb menően megfeleljen a bonyolult keresőalgoritmusok elvárásainak, és ennek következtében a honlap értékeit top helyezésekkel jutalmazzák. Lásd még:

Honlap-SEO – weboldal optimalizálás

Bár a honlap optimalizálás sokak szótárában maga a SEO, a precízebb megkülönböztetés azonban csak azt a részterületet jelenti, amely magával a honlaptartalommal és a webhely felépítésével, elhelyezésével foglalkozik. Ez önmagában is összetett munkaterület, sok különböző elvárásnak való megfeleltetés tartozik ide. Csoportosíthatók aszerint, hogy ezek némelyike egyrészt technikai, másrészt tartalmi jellegű, illetve beszélhetünk egyfelől az általános elvárásoknak való megfelelésről, másfelől a speciálisan kulcsszavas relevanciát célzó tartalomoptimalizálásról. Ez utóbbi különösen kényes téma. Ezzel és a weboldalak SEÓzásának számos más kérdésével itt foglalkoztam:

Webkörnyezet: linkprofil építés, tartalommarketing

Évekkel ezelőtt egy honlap linkprofiljának a felépítése nem számított különösebben nehéz feladatnak, gyakorlatilag bármilyen külső hivatkozás előbbre juttathatta a weboldalt, leginkább csak a mennyiségre és a kulcsszavak sűrű használatára kellett koncentrálni. Mivel ezeknek a módszereknek nagy szorgalommal és kellő kitartással való alkalmazása akár hitvány tartalmú weblapokat is sikerre vihetett, a Google mérnökei büntető algoritmusokat fejlesztettek ki, amelyek egyfelől a gyenge tartalmat (panda) szűrték ki, másfelől a manipulatív jelleggel épített linkprofilt (pingvin) derítették fel, és ha a honlap utóbbiak révén szerzett vezető pozíciót, attól megfosztották, a holnapot hátrasorolták a találati listán. Így került előtérbe a tartalmi összefüggésekre támaszkodó linképítés.

Ma már csak olyan szöveges hivatkozásokkal lehet előbbre juttatni a céloldalt, amelyek megfelelően létrehozott tartalmi kontextusba ágyazódnak. A linképítő munkájának a javát már nem a linkek puszta kirakása képezi, hanem a megfelelő szövegkörnyezet létrehozása. A keresőoptimalizálásnak ez a fázisa tartalommarketing jelleget öltött, ami azt jelenti, hogy céltudatos módon létrehozott tartalmak publikálásával kell hátteret képezni minden egyes céloldali link számára. Emellett számos egyéb körülményre is figyelni kell, nagyon óvatosan szükséges bánni a kulcsszavakkal, figyelni kell a hálózat sokrétűségére, alkalmazni kell úgynevezett mélylinkeket, kerülni kell az egyforma a linkszövegeket és természetesen törekedni kell arra, hogy a hivatkozói webkörnyezet épülése egy természetes folyamat benyomását keltse. Mindez próbára teszi a seo-szakértő találékonyságát, kreativitását. Bővebben a témáról: Google szempontú linképítés, tartalommarketing a keresőoptimalizálásban.

Honlap-Seo – Google helyezés javítás

Keresőoptimalizálás = adott kulcsszavakkal weblap pozíciójának javítása. Honlap SEO-szakértő tanácsai a weboldal optimalizálás és linképítés terén. Organikus találatok: Google első helyre kerülés, első oldal keresőoptimalizálása, google kereső, organikus helyezés, keresési kulcsszavak, keresőbarát honlap, releváns tartalmú weboldal, weboptimalizálás.

Mobilmarketing blog optimalizálása

Ilyesmi is megesik: az ember blogvásárlásra adja a fejét. Én legalábbis már rászántam magam a tranzakcióra, de végül is az eredeti tulajdonos nem kért semmit cserébe. Átadta a blogot, viszont törölte az összes bejegyzést. Ezzel nehéz helyzetbe hozott, mert ugyan igaz, hogy én főleg a domaint akartam megszerezni, meg a hozzá tartozó TOP10-es Google-helyezést a mobilmarketing kulcsszóra – de mivel ezt a pozíciót a webhely a tartalmával szerezte meg (linképítés alig történt), ezt a tartalmat a domainnal együtt vettem volna át, ez az, miért fizettem is volna egy ésszerű árat. Persze az jó, hogy magát a domaint ingyenesen adta át volt tulajdonosa, de az már kevésbé, hogy a régi url-ek alatt a Google hiába keres tartalmat. Illetve hát valamit itt is lehetett tenni.

Annak utána tudtam menni, hogy melyek voltak a régebbi posztok url-jei, ezek alá kreáltam új tartalmat. Így a posztok fele most már nem ad 404-es hibaüzenetet, és a címkékre is odafigyeltem, ezek többsége szintén újraélet, így a régi címkeoldalak többségén is van új tartalom. Aztán az első új bejegyzés is megszületett.

A kérdés ez, hogy ez a váltás mit eredményes a találati listán. Én arra számítok, hogy az első tízben mindenképpen benne marad a blog. Sőt. Mivel a korábbi verzió szinte nem volt optimalizálva, a mostani viszont erős SEÓ-t kapott, így akár a kulcsszavas Google-helyezések javulására is számíthatok. Jobbak lennének az esélyek, ha közelebb állna szívemhez a mobilmarketing mint téma…

mobil-marketing, tartalommarketing

Mobilmarketing – tartalommarketing

Merthogy a blogot nem úri passzióból szereztem meg, hanem azért, mert az okostelefonokra irányuló marketingtevékenység témája lett a 2015-ös SEO-projektumok egyikének, amelyik erre az évre is áthúzódott. Mivel saját erőforrásaim kimerülőben vannak, így is, úgy is szükség lett volna új bázisoldalak felfuttatására. Aki már csinált ilyet, tudja, hogy a linktámogatás kedvéért épített honlap internetes autoritásának a megszerzése hónapokig eltarthat. Ehhez képes a rendszerbe újonnan bekerülő “veterán” blog kész főnyeremény, hiszen már nemcsak tisztességes domain és url rating birtokában van, hanem, lám, egy közepesen exponált kulcsszóval is üzleti és keresőmarketing szempontból értékelhető találati pozíciót szerzett. Így vélhetőleg a tömeges sms anchor texttel elhelyezett hivatkozások is effektív hatást gyakorolnak a céloldalra. Bizony, a honlapoptimalizálás édes kenyerét evőknek (és a rávalót megkeresőknek) ilyen mandíner módszereket kell alkamazniuk, hogy az utoljára 2014 decemberében frissített Google Pingvin Algoritmus hamarosan végre kikelő fiókáit szorongás nélkül fogadhassák.

Tartalommarketing hírek, eredmények: az újonnan optimalizált Mobilmarketing-SMS blog kulcsszavas helyezéseinek Google-optimalizálása. SEO-projektumok kulcsszavai: sms-küldés, sms-kampány, tömeges sms küldés. Linképítő tuning a keresőszavas helyezés-javítására. | Projektumok: google keresőmarketing, mobil blog helyezés, tömeges sms: télikert-kampány, kulcsszó-seo, mabketingblog, első google helyezés javítása, sms-küldés okostelefonra, mobilmarketing kampány, marketing, tartalom

Minden a helyezés?

google-helyezes-elso-oldal

Google első  oldal:  nem öncél!

Teljesen nyilvánvaló, hogy a keresőoptimalizálás célja a TOP Google helyezések elérése. A találati oldalak (SERP) élére kerülés hoz a weboldal számára organikus forgalmat, vagyis olyan látogatókat, akik keresőszavakra, kulcskifejezésekre rákeresve érkeznek a honlapra. Ha sok látogatót szállít a Google, nő a megrendelők, előfizetők, vásárlók, befektetők, partnerek, a szolgáltatásokat igénybe vevők és a termékek iránt érdeklődők száma – elegendően nagy látogatószám esetében ez kiválthatja a reklámot, a fizetett hirdetéseket és fizetett linktalálatokat. Az élpozíciók elérése is költséggel jár, egy jó SEO-szakember óradíja eléggé magas – de egy akár több hónapig tartó keresőmarketing tuning is olcsóbb, mint egy 20 másodperces hirdetés valamelyik nézettebb tévécsatornán. Ha tehát a honlaptulajdonos megbízza az optimalizálást végző szakértőt,  hogy weblapját sikerre vigye, akkor el is várja a Google TOP helyezések elérését. A cél nyilvánvaló: lehetőleg mielőbb

a Google első helyére kerülni.

Nyilvánvalóan ugyanez a célja a szakembernek is: mindent megtesz azért, hogy a rá bízott website pozíciói javuljanak. A tulaj lesi a helyezéseket, ha tetemes a növekedés, örül és elégedetten fizet, ha a tendencia lelassul, leáll vagy ne adj isten visszájára fordul, akkor elégedetlen és esetleg megszakítja a projektet.

Mindez teljesen érthető és logikus. A dolog azonban ennél bonyolultabb. Igaz, hogy végső soron minden optimalizációs aktus a pozíciószerzésért történik, de ennek elérése nem mindig történhet közvetlen módon.  Minden SEÓs ismeri azt a 20-30 fogást, amellyel élre lehet törni. Pontosan tudja, mit kell megbütykölni a honlapon és hogyan kell felépíteni egy hatékony linkprofilt ahhoz, hogy az egyre ravaszabb Google-algoritmusok értékeljék a webhelyet. A keresőszempontok szerint fényesre csiszolt szájt és a szakmailag korrekt linképítés nyomán szépen fel is kerül az első oldalra, netán eléri az első helyet. Meglehet, huzamosabb ideig ott is marad. De aki csak erre törekszik, és csak a látványos siker lebeg célként szemei előtt, könnyen pórul járhat. Mert előfordulhat, hogy Potyomkin-falut épített.  A Google a szemlén értékesnek, megfelelőnek látja – először. Másodszor. Harmadszor. De eztán mégis beüt a krach. Jön egy új algoritmusfrissítés és a szájt hátrasorolódik. Vagy csak egyszerűen elkezd esni – és nem lehet megállítani. MIÉRT IS?

Mert az optimalizálást végző szaki túlságosan célratörő volt. A TOP10 járt a fejében és nem az, hogy növelje a honlap internetes értékét. Ez utóbbi persze fáradságosabb munka, a szabályai kevéssé ismertek, a “trükköket” pedig mindenkinek magának kell kitalálnia. Kreatív munkát végezni sokkal nehezebb, mint rutineljárásokat végrehajtani. De – énszerintem – megéri.

Mert a komplex módon optimalizált, sokrétű tartalommal gazdagított és nem egy-két kulcsszóra kihegyezett linktámogatással erősített honlap egyszerűen életképesebb lesz bármilyen környezetben az egyoldalúan fejlesztett társainál. A napról napra változó webkörnyezet, az új Google-elvárások és büntetési szabályok, az új keresőszavak felbukkanása és a régiek eltűnése az a weboldalt teszi törékennyé, amely csak egyetlen funkcióra van élesítve: ez pedig az, hogy pozícióban legyen. Nos: nem minden a helyezés.

Egy minőségi tartalmú, információk sokaságát hordozó és változatos háttérrel támogatott weblap talpon marad megváltozott körülmények között is, mi több: flexibilisnek, dinamikusnak, reagálónak bizonyul: egykönnyen magára vesz olyan funkciókat (és olyan kulcsszavakat), amelyekre nem volt optimalizálva.

Összefoglalva:

A keresőtalálati poízciók javítása ugyan a legfőbb cél, de nem öncél.

Google helyezés javítás

Mindenki szeretne a Google első helyére kerülni: éppen ez a SEO keresőoptimalizálás legfőbb célja. Ám ez a törekvés nem nem szűkítheti be módszereinket, a TOP10 nem válhat öncéllá. Komlex módon optimalizáljunk: hatékony pozíció javítás + a weboldal internetes értékének folyamatos növelése a legcélravezetőbb. –  Google Top10 helyezés, keresőoptimalizálás, seo, honlapoptimalizálás,  első hely, első oldal, weblap, website, weboldal, honlap optimalizálás, kreatív linképítés, internetes érték, gazdag tartalom