SEO a Pingvin és Kolibri után

Szó se róla, a Google nem könnyíti meg a honlapoptimalizáló és linképítő SEO-szakemberek dolgát. A sorozatos algoritmus-finomításokkal a Nagy Keresőnek sikerült egyre inkább háttérbe szorítania nem csupán a spam-jellegű weblapokat, hanem magát a keresőoptimalizálást is, legalábbis annak korábban jól működő és elfogadott módszerei közül is nagyon sokat. És itt nem a már korábban is tiltottnak, kerülendőnek számító eljárásokra gondolok. A link-katalógusokba való esztelen regisztrálás, linkpriramisok építése, a spamoldalakkal és  spamkommentekkel való operálás például évek óta tiltólistán volt (más kérdés, hogy a nem megfelelő szűrés miatt még a legutóbbi időkben is alkalmazható volt – ha én például soha nem is éltem vele).  Ám ezen az őszön több történt. Előbb bejelentették, hogy a Google 2001 óta üzemelő keresőmotorját teljesen újra cserélték. A Google Hummingbird (vagyis kolibri) mellé új filozófia is társult. Ezt sokan és sokféleképpen igyekeztek megfogalmazni, összefoglalni. A részletekben könnyű elveszni, de a lényeg talán annyi, hogy

a Google a kategorizáló jellegű megfontolt kulcsszavas keresésről áttette a hangsúlyt a spontán adódó, szabadon fogalmazott keresőkérdésekre.

Az internetes keresésekben eddig az volt a „jó fej”, az tudott mindent nagyon hamar megtalálni, aki képes volt kategóriákban gondolkozni és aki bizonyos mértékben átvette a Google gépi gondolkodásmódját. Az ilyen felhasználó, bármi is volt a keresés tárgya, egykettőre „kitalálta” azokat a kulcsszavakat, amelyeket érdemes volt begépelni – az eredmények között szinte mindig ott volt a válasz. Ugyanennek a logikának a mentén dolgoztak a SEO-sok: tanácsot adtak abban, mely szavakra érdemes optimalizálni egy honlapot ahhoz, hogy a legjellemzőbb szavakra rákeresők meg is találják.

Igen ám! De ez a módszer nem bizonyult eléggé hatékonynak. Az átlagos felhasználó ugyanis nem vette a fáradságot, hogy kategóriákban gondolkozzon és megtalálja azt a pár kulcsszót, amely a keresett tartalomhoz elvezeti. Hiába szerette volna erre a Google rávezetni – nem állt kötélnek. Pár jól megválasztott keresőszó helyett inkább KÉRDEZETT. Nem azt gépelte be, hogy lázcsillapító gyógyszer, hanem azt kérdezte: mit vegyek be, ha felment a lázam? Kábé másfél évtizednyi küzdelem után a Google feladta és kidolgozta új alapelveit. Ezentúl nem azokat a honlapokat teszi a találati listák élére, amelyek az okosan kiválasztott kulcsszavakra nézve nyújtanak információt, hanem azokat, amelyek a spontán megfogalmazódó életszerű kérdésekre adnak adekvát választ. És nem valahol elrejtve az oldalon, hanem azonnal megtalálhatóan. Ha lehetséges, már magán a találati listán legyen olvasható a válasz – és ne is kelljen az oldalra rákattintani.  Valahogy így:

karpatalja-google-linkepites

A találati listán olvasható szűk két sorában ott van a kérdés és ott a találat is. Ugyanez a honlap jól működik más kérdések feltevése esetén is, például: Hány kilométerre van Ungvár Budapesttől?tessék kipróbálni! (A hivatkozott weboldal optimalizálása egyben kísérletem az új típusú Google-elvárások szerinti optimalizálásra.)

A nagy szemléletváltás ellenére a Kolibri még kevés látványos változást okozott. Ám amikor az elvben a webszemét ellen harcoló Pingvin Algoritmus 2.1-es frissítését már a Kolibri alatt futtatták le (Google Penguin 2.1. Update – 2013. október 4.), akkor azért kicsit fejre állt a net.

Mi is történt? Nagyjából az, hogy a két Gugli-madár együttes hatására webszemétnek vagy legalábbis e tekintetben gyanúsnak minősült sok-sok olyan honlap, amely célzatosan kulcsszavakra volt optimalizálva. Márpedig mi másra lettek volna? A SEO-s fejében régóta a fejfájás fájdalomcsillapító típusú szókombinációk lebegtek, nem pedig a Nagyon hasgat a halántékom mögött, mit vegyek be?-szerű kérdőmondatok. A szabályokat diktáló Google most viszont egyáltalán nem honorálja a korábbi gyakorlatot, manipulációt gyanít akkor is, ha a weboldalon nagyon pontosan van beállítva a kulcsszóhasználat korábban oly kívánatos 20-25 kritériuma, és akkor is, ha más webhelyekről ugyanezekkel a kulcsszavakkal hivatkoznak az adott weblapra.

Akkor hát melyek a honlapoptimalizálás és linképítés aktuális Google-szabályai?  – Nos, leginkább általánosságokat fogalmaznak meg. Hogy a minőségi tartalom a legfontosabb. Hogy kerülni kell mindenfajta manipulációt. Hogy a kulcsszavakról többé-kevésbé le kell mondanunk. És hogy a SEO ennyi megkötés mellett már nem feltétlenül lesz költséghatékonyabb a Google Adwordsnél. És ez utóbbi észrevétellel jól fején is találták azt a szeget, amelyik kibújt a Google zsákjából.