Keresőoptimalizálás – Honlap-SEO

Ha szeretné weboldala Google-helyezéseit javítani a keresőoptimalizálás módszerével, forduljon a szakemberhez, itt jobbra találja az üzenet küldő űrlapot >>

A keresőoptimalizálás jelentése, meghatározása

A fogalom komplex folyamatokat és tevékenységeket jelöl. Egyszerre jelenti az egymástól eltérő több munkafolyamatot és ezek eredményét. Éppen ezért több értelmezés is lehetséges, a legtöbbször azonban a folyamat célja alapján adják meg a definíciót. Eszerint

A keresőoptimalizálás célja az, hogy egy adott honlap organikus találatok közti helyezései javuljanak egy vagy több előre kiválasztott kulcsszóra, keresőkifejezésre nézve.

Ez a meghatározás megragadja a lényeget, de semmit nem mond arról, milyen módszerek, eljárások segítségével lehet elérni a helyezések javulását, sokak számára az organikus találat vagy akár a helyezés fogalma is magyarázatra szorulhat. Ha pedig a folyamat komplex, akkor definiálni is összetett, részletekbe menő módon szükséges. Tisztázzunk tehát előbb néhány alapkérdést.

A fogalom eredete, magyar megfelelők

A keresőoptimalizálás fogalma az informatika anyanyelvén, azaz angolul így hangzik: Search Engine Optimization. Ennek rövidítése a SEO, amely minden nyelvben a folyamat rövid, közismert megnevezésévé honosodott.  Magyarra fordítva a pontos kifejezés talán a keresőeszköz optimalizálás lehetne, de korábban gyakran találkozhattunk keresőmotor optimalizálással is, sőt, nagyon gyakran, még szakmai weboldalak is, a honlapoptimalizálás kifejezéssel helyettesítik.  Ami azért logikusabb, mert világos, hogy nem a keresőmotort vagy eszközt optimalizáljuk (ezt legfeljebb a keresőszoftverek fejlesztő mérnökeik tehetik), hanem a honlapot. De az utóbbi szakszó is pontatlan, mert a SEO-tevékenységnek csak egyik része érinti a honlap tartalmát, felépítését (on-site munka), a másik kívülről, más, külső webhelyekről (off-site) gyakorolt hatással igyekszik a céloldal pozíciót javítani. A legszélesebb felhasználói és szakmai körökben elfogadott keresőoptimalizás mint terminus technikus tehát több jelentést sűrít, pontos jelentését több szóval így lehetne megadni: kereséshez való találatoptimalizálás vagy keresőeszközök elvárásai szerinti optimalizálás. Én magam egy időben a találatoptimalizálás  szakkifejezést igyekeztem meghonosítani, szerintem sokkal pontosabb, mert a végeredmény felől közelítve valóban az összes célravezető munkafázis összefoglaló megnevezése lehetne.

A Google kereső szerinti optimalizálás

Fontos annak tisztázása, hogy bár általában beszélünk a keresőkről, valójában ma már csak a legnépszerűbb rendszer találatai eredményeit vesszük figyelembe. A világcég nemcsak vezető a keresőpiacon, hanem nagyjából egyeduralkodó is, különösen a magyar nyelvű weboldalak területén. Ezekre vonatkozóan az összes internetes tartalomkeresések kb. 95 %-a a Google keresőalgoritmusán fut le, így érthető módon a honlaptulajdonosokat igen csekély mértékben érdekli és érinti, hogy weblapjuk hogy szerepel a Yahoo, Bing, Ask, Alexa, Altavista, Baidu vagy Yandex eredményoldalán. Angol vagy orosz, netán kínai nyelvterületen ez másképpen fest. Világviszonylatban 2017 tavaszán 12 hónapra visszamenően a legjobb keresők részesedése százalékban így alakult:

Google 77,43 %, Baidu (főleg Kína) 8,18 %, Bing 7,31, Yahoo 5,6

Megemlíthető, hogy egyes Európai országokban a Google részesedése még a magyarországiénál is nagyobb, 97 %-ot is eléri. Mindez azt jelenti, hogy a magyar nyelvű honlapok esetében a keresőoptimalizálás gyakorlatilag Google-optimalizálást jelent. Az alábbiak is eszerint értendők.

Organikus helyezés, normál találatok

Ha valamely kifejezésre mint kulcsszóra keresve – legyen például ez: weboldal optimalizálás, vagy ez: honlap-seo – megnézzük a Google eredményoldalát (SERP = Search engine results page), legfelül és legalul hirdetett találatokat látunk. Ezek a keresőcég AdWords nevű fizetett szolgáltatása révén kerültek oda. A linkre eső minden egyes kattintás után fizetnie kell az adott weblap tulajdonosának. A SEO a fizetett linkekkel nem foglalkozik. Ezek alatt sorakoznak a normál vagy organikus találatok, ezek sorrendjét a Google-algoritmusok bonyolult kritériumrendszere határozza meg. A klasszikus értelemben vett keresőoptimalizálás éppen ezekkel a nem fizetett, organikus vagy természetes keresőtalálatokkal foglalkozik, ezek között igyekszik a kiválasztott website számára TOP pozíciókat szerezni. De miért is fontos ez?

Az első helyre, első oldalra kerülés jelentősége

Óriási különbség van az egyes helyezések által behívott forgalom szempontból. A felmérések adatai eltérnek egymástól, de hasonló értékeket mutatnak. Ezek szerint az első találati oldal linkjeire az összes kattintásoknak 82-83 %-a esik, a második oldal 10 % körüli, a harmadik oldalon szereplő weblap legfeljebb 5 %-nyi kattintást gyűjthet be. A böngészők 97-98 %-a soha nem jut a harmadik találati oldalnál tovább.

Még érdekesebb, ha az első oldalon belüli elosztást figyeljük meg. Az első 10 organikus találatra eső összes kattintás 42 % százalékát az első helyezett viszi el, már a másodikra is csak 12 % jut.

Organikus forgalom megoszlása: Google első oldal

A weboldalnak a kattintásokból nyert, a Google felől érkező organikus forgalma tehát döntő mértékben függ az adott honlap kulcsszavas helyezésétől. Üzleti szempontból ezért van óriási jelentősége a weblap helyezésének: ez hoz megrendelést, megbízást, vásárlót, partnert.

A keresőoptimalizálás részterületei

A Google egy igen bonyolult kritériumrendszer alapján rangsorolja a honlapokat. A keresőrendszer értékeli a honlapok tartalmát, kulcsszavas relevanciájukat, felépítésük szakszerűség, a betöltés sebességét, valamint az úgynevezett felhasználói élményt, amelynek pontos mibenlétét igen nehéz meghatározni. A közvetlenül a weblapra vonatkozó szempontokon túl a másik nagy kritériumcsoportot az adott weboldalra való külső hivatkozások értékelése képezi. A weblap rangsorolásában igen lényeges szerepet játszik az a körülmény, hogy hány további oldalról hivatkoznak rá, milyenek ezek az oldalak, és milyenek maguk a hivatkozások, vagyis a linkek. A hivatkozó weboldalak internetes autoritása és a linkek mögött álló tartalmi háttér összefüggései befolyásolják a linkek erősségét és hatását egy weboldal előre jutásában a kulcsszavas találati listán.

Keresőoptimalizálni tehát végső soron azt jelenti, hogy mind a honlap tartalmi vonatkozásait, mind a hivatkozási hálózatot olyanná kell tennünk, hogy a legmesszebb menően megfeleljen a bonyolult keresőalgoritmusok elvárásainak, és ennek következtében a honlap értékeit top helyezésekkel jutalmazzák. Lásd még:

Honlap-SEO – weboldal optimalizálás

Bár a honlap optimalizálás sokak szótárában maga a SEO, a precízebb megkülönböztetés azonban csak azt a részterületet jelenti, amely magával a honlaptartalommal és a webhely felépítésével, elhelyezésével foglalkozik. Ez önmagában is összetett munkaterület, sok különböző elvárásnak való megfeleltetés tartozik ide. Csoportosíthatók aszerint, hogy ezek némelyike egyrészt technikai, másrészt tartalmi jellegű, illetve beszélhetünk egyfelől az általános elvárásoknak való megfelelésről, másfelől a speciálisan kulcsszavas relevanciát célzó tartalomoptimalizálásról. Ez utóbbi különösen kényes téma. Ezzel és a weboldalak SEÓzásának számos más kérdésével itt foglalkoztam:

Webkörnyezet: linkprofil építés, tartalommarketing

Évekkel ezelőtt egy honlap linkprofiljának a felépítése nem számított különösebben nehéz feladatnak, gyakorlatilag bármilyen külső hivatkozás előbbre juttathatta a weboldalt, leginkább csak a mennyiségre és a kulcsszavak sűrű használatára kellett koncentrálni. Mivel ezeknek a módszereknek nagy szorgalommal és kellő kitartással való alkalmazása akár hitvány tartalmú weblapokat is sikerre vihetett, a Google mérnökei büntető algoritmusokat fejlesztettek ki, amelyek egyfelől a gyenge tartalmat (panda) szűrték ki, másfelől a manipulatív jelleggel épített linkprofilt (pingvin) derítették fel, és ha a honlap utóbbiak révén szerzett vezető pozíciót, attól megfosztották, a holnapot hátrasorolták a találati listán. Így került előtérbe a tartalmi összefüggésekre támaszkodó linképítés.

Ma már csak olyan szöveges hivatkozásokkal lehet előbbre juttatni a céloldalt, amelyek megfelelően létrehozott tartalmi kontextusba ágyazódnak. A linképítő munkájának a javát már nem a linkek puszta kirakása képezi, hanem a megfelelő szövegkörnyezet létrehozása. A keresőoptimalizálásnak ez a fázisa tartalommarketing jelleget öltött, ami azt jelenti, hogy céltudatos módon létrehozott tartalmak publikálásával kell hátteret képezni minden egyes céloldali link számára. Emellett számos egyéb körülményre is figyelni kell, nagyon óvatosan szükséges bánni a kulcsszavakkal, figyelni kell a hálózat sokrétűségére, alkalmazni kell úgynevezett mélylinkeket, kerülni kell az egyforma a linkszövegeket és természetesen törekedni kell arra, hogy a hivatkozói webkörnyezet épülése egy természetes folyamat benyomását keltse. Mindez próbára teszi a seo-szakértő találékonyságát, kreativitását. Bővebben a témáról: Google szempontú linképítés, tartalommarketing a keresőoptimalizálásban.

Honlap-Seo – Google helyezés javítás

Keresőoptimalizálás = adott kulcsszavakkal weblap pozíciójának javítása. Honlap SEO-szakértő tanácsai a weboldal optimalizálás és linképítés terén. Organikus találatok: Google első helyre kerülés, első oldal keresőoptimalizálása, google kereső, organikus helyezés, keresési kulcsszavak, keresőbarát honlap, releváns tartalmú weboldal, weboptimalizálás.