Honlap optimalizálás: SEO-szempontok

A honlap optimalizálás szempontjai

Ingyenes honlap-Seo tanácsok kezdőknek

honlap optimalizálás seoA Google-helyezések javítását célzó keresőoptimalizálás (SEO) két fő munkafázisa közül – 1) honlap optimalizálás, 2) linképítés – az első a weboldal szerkezetének és tartalmának keresőbarát és releváns jellegét igyekszik kialakítani úgy, hogy az optimalizált lap minél több általános és speciális keresőszempontnak megfeleljen. Az általános elvárások minden honlapra nézve azonosak és szerepelnek a Google által kiadott hivatalos dokumentumokban, a speciálisak pedig leginkább a kulcsszóhasználatra vonatkoznak, vagyis attól függenek, milyen kulcsszavakkal szeretne a weblap tulajdonosa TOP pozíciókat szerezni a nem-hirdetett, azaz organikus találatok között.

Az alábbiakban a szerintem leglényegesebb megfeleltetési szempontokat érintem – fontossági sorrendben.

1. A honlap releváns tartalma

Elöljáróban le kell szögezni, hogy a honlap optimalizálás nem képes csodákra. Tartós sikert csak olyan weboldalak esetében lehet elérni, amelyek tartalmilag értékesek: hitvány tartalmat, szegényes infót hordozó honlapot hiába optimalizálunk „tökéletesre” – mégsem kerül a találati listák élmezőnyébe. Ilyen esetekben a SEO-munkát tartalomfejlesztésnek kell megelőznie.

Tudnunk kell tehát, hogy bármilyen weboldal eredményességének első és legfőbb kritériuma a

valamely témában releváns tartalom.

Mit sem érnek a honlap építése során pontosan betartott SEO-szabályok és hiába az erős külső link-támogatás, ha az olvasók nem találnak a begépelt keresőszavaknak megfelelő értékes tartalmat, fontos információt az oldalon, akkor hosszú távon az oldal a Google-keresések szempontjából nem lehet sikeres.

Igaz, hogy a keresőprogramok az algoritmusaik segítségével csak korlátozott mértékben képesek elemezni az oldal verbális és vizuális tartalmát, ám az adatbázisukban tárolt tartalmak óriási bősége és a böngészők keresési szokásainak a nyilvántartása, továbbá a szemantikus keresési módszer lehetővé teszi, hogy a keresőmotorok közvetlen és főleg közvetett információk alapján pontosan értékeljék a weboldal tartalmi jegyeit. Ebben a gépi tanulásnak köszönhetően folyamatosan fejlődnek és ma már a mesterséges intelligenciaként működnek.

Tanácsok:

  • Ha nincs értékes tartalom a honlapunkon, ha nem hordoz valamilyen témában fontos és mások által keresett, lehetőleg egyedien tálalt információt, akkor előbb tartalomfejlesztéssel kell foglalkoznunk. Hogy a keresőalgoritmus mit tart relevánsnak, itt fejtem ki részletesen: Releváns tartalom a Google szerint.
  • Ha tartalmilag a website megfelelő, érdemes sorra vennünk az alábbi optimalizációs lehetőségeket.

2. A webhely domain neve, URL-je

Egy honlap működtetésének alapvető kérdése, hogy milyen internetes cím (URL) alá kerül. A legjobb megoldás természetesen az, ha a honlapunk témájának megfelelő saját domaint vásárolunk. Ha például tartalommarketing stratégiával foglalkozunk és szeretnénk minél több e tárgyú tanácsot adni a ránk találó ügyfeleknek, akkor ajánlatos a tartalommarketing.net, netán a tartalommarketing.org, ~.hu, ~.com, ~.info stb. domainok valamelyikét megszerezni. Ez esetben a Google kereső nem csupán az oldal címében és tartalmában leli fel a kulcsszót, hanem magában a webcímben is, így joggal értékelheti fontosnak a szájtot.

Ha nincs az oldalunk témájának adekvát módon megfelelő domainünk, még nem kell kétségbe esni: sok egyéb módja van annak, hogy a kérdéses szó megjelenjen a honlap URL-címében. Megoldás lehet akár aldomainok alkalmazása (pl.: ha van egy optimalizalas.url.ph nevű domainünk, nyithatunk tartalommarketing.optimalizalas.url.ph aldomaint, de tehetjük a weboldalt megfelelő nevű könyvtárba is, pl. a weblap.org domain esetében így: weblap.org/tartalommarketing/ – a keresőmotorok így is megtalálják a kérdéses kifejezést az URL-ben. Végül megoldás lehet a kulcsszónak fájlnévben való megadása is, ilyenkor akár a domainnal és könyvtárnévvel adódó kombinácoiós lehetőséget is fel lehet használni. Ha például Kárpátalján forgalmazni akarunk minél több kövérre hízlalt ungparti csupakabrát, kiváló URL-címnek számíthat ez: http://ungparty.net/karpatalja/csupakabra.php

Tanácsok:

  • A kulcsszavas domain fontos tényező a webooldal optimalizálásban, de NE értékeljük túl és ne akarjuk mindenáron a legmegfelelőbb domain alá elhelyezni honlapunkat. Ha például nem tudjuk a tisztán kulcsszavas domaint megszerezni, ezekkel szinte azonos értékű lehetnek az olyan áthidaló megoldások, mint például a névelős vagy ragozott változatok.
  • Ha semmilyen kulcsszavas domain nem áll rendelkzésünkre, használjunk kulcsszavas aldomaint, könyvtár- és fájlneveket.

3. Title, description, keywords

a) Title – a honlap neve

Akár a tisztán kulcsszavas domain-névnél is nagyobb szerepet játszhat a Google-besorolások során az oldal neve (title tag). A honlap neve (címe) az a karaktersor, amely az adott weblap megjelenítésekor a böngészőnk legfelső sorában olvasható, az, ami a Google-listákon az egyes oldal-találatok első, kiemelt sorát képezi, az, amely a weboldal kódjában a <title> és </title> között van megadva.

A jól megválasztott cím alapvető fontosságú! A lehívások során a cím képezi az első keresési szektort. Egy adott kifejezésre indított keresés találatai közül előnyt élveznek azok a honlapok, amelyek címükben tartalmazzák a keresőkérdés kulcsszavát, kulcsfejezéseit.

Tanács: Egyfelől a címnek olyannak kell lennie, hogy megfeleljen az oldal tartalmának, másfelől eleget kell tennie a keresések iránti elvárásainknak. Tartsuk a szemünk előtt, hogy keresőoptimalizálni egy webhelyet a legkönnyebben a címében is szereplő kulcsszavakra lehet.

b) Description – a weboldal leírása

A description az a max. 160 karakternyi leírás (újabban 250-320 is megengedett), amely az oldal tartalmára utaló legfontosabb információkat tartalmazza.

Ez a leírás a szemlélők számára láthatatlan, azaz vizuálisan nem jelenik meg az oldalképben, csupán a weblap kódja tartalmazza. Mégis láthatjuk akkor, ha az oldal linkje a Google találati listában (SERP) jelenik meg: ekkor az oldal neve alatt előbb az URL-cím szerepel, az ez alatt lévő két sorban találjuk a rövid leírást:

google találat

Google snippet a találati oldalon

Programozói szempontból a description a honlap fejléc-kódjának name=”description” meta-tagje. Ha ez a tag hiányzik a kódból, a Google általában az oldal első értelmezhető szövegegységét jeleníti meg a találatban. A kódok írásához vagy módosításához nem értő honlaptulajdonosok oldaluknak ezt a rejtett részét csak akkor tudják maguk megírni, ha a szerkesztőprogramjuk (vagy egy ehhez csatolt alkalmazás) erre lehetőséget nyújt.

A keresőszoftver által értelmezhető description-szöveg jelentősen befolyásolja a keresési eredményeket. A név után ez a második szektor, amelyben a keresőrobotok a keresés indításakor a kért kifejezéseket azonosítani igyekeznek.

Tanácsok:

  • A pontosan és szakszerűen, a SEO-szempontok figyelembe vételével megfogalmazott leírásnak egyfelől meg kell ragadnia az oldal lényegét, másfelől tartalmaznia kell azokat a kifejezéseket, amelyekre az oldalt optimalizálni kívánjuk.
  • A description ne legyen a kulcsszavak puszta felsorolása, hanem álljon nyelvileg értelmezhető szószerkezetekből, akár egy vagy több mondatból.
  • Használhatjuk a leírást bizonyos keretek között reklámszöveg elhelyezésére is. Ez ugyan a honlapoptimalizálást nem segíti, de az oldalunkra találókat lényeges tényekről informálhatja. A csupakabra-tenyésztéshez visszatérve: a ‘fedeztetés tenyészhímekkel akciós áron’ akkor is fontos közlendők lehet, ha ezen szavak egyikére sem optimalizálunk
  • Akik a weboldal html-kódjába nem tudnak belenyúlni vagy nem értenek a programozáshoz, azok számára fontos lehet, hogy a egyes blogmotorok és kész oldalsablonokat alkalmazó más honlapkészítő programok adminisztrációs felületén meg lehet adni a blog vagy oldal rövid leírását, gyakran éppen az ide írtak épülnek be a honlap desctription tagjébe. Ez általában csak a főoldalra vonatkozik, de egyes programokban az aloldalak desctription tagjét külön is megadhatjuk (WordPress-motorok esetében pl. a Palatinium SEO plugin segítségével).
  • Ha módunk van honlapunk minden egyes oldalának leírását külön-külön megadni, akkor hasznos, ha ezek különböznek egymástól. Azaz: minden egyes weblap számára szerkesszünk egyedi leírást. A Goggle (és a böngésző érdeklődők) számára ezzel megsokszorozzuk a találati lehetőségeket.

c) Keywords – a kulcsszavak

Weboldalunk kulcsszavait programozói szempontból a fejléc-kód (<head>) name=”keywords” tagje tartalmazza, a kódot megírni vagy módosítani nem tudó honlaptulajdonosok hozzáférése csak akkor lehetséges, ha erre az oldalt előállító program lehetőséget ad. Blogmotorok és honlapkészítő programok általában módot adnak a főoldali kulcsszavak megadására, egyes aloldalak esetében erre ritkábban van lehetőség.

A keywords tag jelentőségét illetően a szakmában nincs konszenzus. Sokak szerint a Google csak régebben tanúsított kiemelt figyelmet az itt megadott kifejezéseknek, később többször módosították az algoritmust, így a kulcsszavaknak a találati besorolásra gyakorolt befolyása eljelentéktelenedett. Van, aki szerint nem is érdemes foglalkozni kulcskifekjezések megadásával, mások azt szűrték le a tapasztalataikból, hogy az adott tagben elhelyezett kifejezések abban az esetben, ha magán a honlapon is megtalálhatók, mégis segítik az optimalizálást.

Tanácsok:

  • Ne használjunk túl sok kulcsszót. Ha egyes szavakról van szó, 10-12 lehet az ideális szám, ha többszavas kifejezések is vannak közte, elégedjünk meg kevesebbel. A tag hossz ne legyen több 100-120 karakternél.
  • Csak olyan kulcsszót adjunk meg a meta-tagban, amely az oldal webfelületén is megtalálható.
  • Tapasztalat: a kulcskifejezések felének érdemes speciálisnak, csak az oldalra jellemzőnek lennie, a másik fele azonban legyen általános jellegű. Így biztosítható leginkább, hogy a nagyon célzottan keresők és az általában tájékozódók egyaránt megtalálják oldalunkat.

4. Egyéb tényezők

A weboldal optimalizálás során legalább további 20-25 tényezőt érdemes figyelembe venni.

Ilyenek például a honlap szerkezetét és hierarchiáját érintő SEO-szempontok, ilyen a fő- és aloldalak viszonyának a kialakítása, a megfelelő könyvtár- és fájl-rendszer felépítése.

Jelentősége van a szövegmegjelenítésnek: egyáltalán nem mindegy például az, hogy a kulcsszavak milyen sűrűségben, hol és milyen módon-formában jelennek meg az oldalon – értve ezen mind formázási beállításokat (tipográfiai kiemelések), mind a nyelvi megjelenítést. A csupa egyforma megoldás például ront, a változatos használat viszont javít a honlap megítélésén.

Külön fejezetet érdemel a linkhasználat: a honlapok belső hivatkozásai, a főoldalakról az aloldalakra és a visszafelé mutató linkek, illetve a külső oldalakra mutatók – ezek közül mindegyiknek van néhány beállítási opciója, van link-szövege (anchor text) és van buborékszövege (amely a kurzornak a link fölé vitelekor jelenik meg) – egyáltalán nem mindegy, ezeket hogy alakítjuk ki.

Vannak továbbá a beépített, beszúrt objektumok: képek, videók, táblázatok, keretek, widgetek, scriptek – ezek mindegyikének vannak a beállítási lehetőségei – több is akad, amelynek hatása van az oldal SEO-optimumára, ilyen például grafikai objektumoknál az alt text (helyettesítő szöveg) megadása. De azt is tudni kell, mi az, ami ilyen hatással nem rendelkezik, mi az, amit „nem lát” a keresőrobot – így értékelni sem tudja.

Léteznek továbbá ennél is speciálisabb vonatkozások, mint például a domain-többszörözés lehetősége (szakemberek között ez is vita tárgyát képezi) a honlap-duplikáció (amely viszont mindenki szerint kerülendő), léteznek a tartalmi egyezésekre és különbözésekre vonatkozó szabályok, van továbbá többféle átirányítás, léteznek a keresőmotoroknak bizonyos utasításokat adó további meta-tagek és külön feltölthető fájlok, pl. sitemap.xml – stb., stb., stb.

Tanács:

  • Az Egyéb tényezők alatt csak vázlatosan említett ismeretek elsajátíthatók a szakirodalomból, illetve a több éves tapasztalat is sokat segíthet.
  • Ha azonban nem akar hosszú időt tanulással és a tapasztalat megszerzésével eltölteni, akkor forduljon olyan valakihez, aki már mind az elméleti tudást, mind a gyakorlati tapasztalatokat magáénak tudhatja.
  • Aktuális honlapoptimalzálási árak

Weboldal optimalizálás – tanácsok kezdőknek

A honlap optimalizálás SEO-szempontjai

honlapoptimalizálásKeresőbarát weboldal készítéshez kulcsszavas domain választása. Aldomain, könyvtárnév, fájlnév: URL optimalizálás. A weblap témájának megfelelő title, description és keywords meta tag optimalizálása. Fontos még: képek alt szövegének megadása. Tagolás h1-h6 szintű head line sorokkal. Tipográfiai kiemelések: strong, italic.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.