Ellentmondások a Google működésében
Nem újdonság, hogy a Google kereső mindenkor a felhasználói igényekhez igazodik és lépést igyekszik tartani ezeknek az igényeknek a változásaival, miközben a saját érdekeit is maximálisan érvényesíti. Ez a kettősség ellentmondásokhoz vezet a tényleges működésben és azt is magával hozza, hogy a cég vezetőinek kommunikációja duplafedeles. Ezerszer elmondták-leírták például, hogy az értékes, releváns tartalom a mindenek felett álló rangsorolási szempont, ám
- egyfelől tapasztaljuk, hogy ez nincsen így: hányszor előfordul kereséseink során, hogy hitvány, szegényes tartalmú vagy a megtévesztő cím alatt másról szóló weboldalakon kell keresztülverekednünk magunkat, míg a keresőkérdésünkre megtaláljuk a választ;
- másfelől a hivatalos megszólalók is gyakorta ellentmondanak a tartalom primátusát hangsúlyozó állításnak, hol azt bevallva, hogy az előresorolásban mégiscsak a külső linkek befolyásoló ereje a döntő, hol azt állítva, hogy technikai megfelelőség híján honlap nem szerepelhet jól a keresőtalálati eredményoldalon.
Ellentmondás mutatkozik abban is, hogy miközben a mind magasabb elvárások hangsúlyozásával arra késztetik a weboldalak tulajdonosait, hogy egyre több pénzt költsenek keresőbarát weboldal előállítására és egyre többet fizessenek a SEO-szakemberek és keresőmarketing ügynökségek szolgáltatásaiért honlap optimalizálás és linképítés címén, aközben mégiscsak abban érdekeltek, hogy a honlaptulajdonosok inkább a Google Ads (AdWords) hirdetésekre költsék el pénzüket és a fizetett linkek között szerepelve gyűjtsék be vásárlóikat, megrendelőiket. Ugyanakkor a világkereső mégiscsak érdekelt abban, hogy a weboldalak tartalma értékes legyen, mert ha a keresések eredményeként egyre-másra gyenge tartalmakra találunk, akkor csökken a bizalmunk a keresőprogram iránt.
Így tehát állandósulni látszik valamiféle hintapolitika, a Nagy Nyomkereső
- egyrészt szeretne adekvát tartalmú, technikailag tökéletes, fényesre optimalizált weboldalakat látni a SERP (keresési eredményoldal) tetején,
- másrészt elvárásainak fokozásával egyre nehezebbé teszi ilyen honlapok születését,
- harmadrészt üzleti érdekei azt kívánják, hogy a laptulajdonosok inkább hirdetett linkekre, ne profi szövegírókra, tartalomoptimalizálókra és linképítőkre költsenek.
Mobilbarát oldalak, mobilindexelés
Amikor bekövetkezett a fordulat a PC-k/laptopok és a mobileszközök használati arányaiban, azaz a Google keresőt már többen használták okostelefonról, mint asztali vagy hordozható számítógépről, akkor a keresőcég is úgy döntött, hogy a weboldalak mobilos megjelenése lesz az értékelés elsődleges tárgya, így a honlapok indexelésében is a mobilos verzió kapta meg a prioritást. Ma tehát már nem az számít, hogy egy széles képernyőjű PC-n vagy laptopon hogyan jelenik meg az oldal, hanem az, hogy okostelefonunk kijelzője miként jeleníti meg, és ezen az eszközön mennyire használható.
Ehhez igazodott a kommunikáció: csak a mobilbarát weboldalak számíthatnak jó helyezésekre, a régi weblapokat át kell alakítani vagy újakat kell készíteni helyettük, mert úgynevezett reszponzív sablonok híján az elavult technikai hátterű weblap rosszul látszik a keskeny kijelzőn, lecsúszik az oldalsáv, nem látszanak a navigációs elemek, vagyis nem mobilbarát, ezért nem támogatandó, nem sorolható előre.
Weblap optimalizálása mobil eszközökre
A honlaptulajdonosok és webmesterek lázas igyekezettel buherálták a régi portálokat, elkezdődött a honlap mobil optimalizálás, illetve gyártották az újakat, és a keresőoptimalizálás szempontjai között is első helyre került a követelmény: legyen a weboldal mobilbarát, a Mobile friendly test pedig lehetőséget adott a vizsgálatra, a lapot addig kellett bütykölni, míg a zöld megjelenést elértük, ha az eredmény piros volt, akkor az oldal további javításra szorult.
Világszerte honlaptulajdonosok százezrei döntöttek úgy, hogy fapados html-oldalukat CMS motorra cserélik, ezeknek a tartalomkezelő platformnak ugyanis egyik vonzó tulajdonsága, hogy újabb alapsablonjai mind mobilbarátak, így nem volt szükség külön buherálásra, csak át kellett a régi tartalmakat mondjuk az új WordPress-oldalakba tölteni, és joggal hihette mindenki, hogy ezzel eleget tett a Google szigorú követelményeinek, amelyek, mint tudjuk – hát persze! -, az okostelefonról keresők igényeihez igazodnak.
A dolgok mögé is nézők közül azért valószínűleg elég sokan elgondolkoztak azon, hogy valóban minden weboldalnak mobilbarátnak kell-e lennie, mert az ugyan életszerű, hogy ha valaki Budapest az utcáin sétálva közeli éttermet keres, akkor neki jól jön ez a mobilos kebelbarátság, de aki szakmai oldalakat olvas, tanulmányokat, szépirodalmat, társadalmi kutatások eredményeit, technológiai leírásokat keres az interneten, az nagy valószínűséggel mégiscsak egy íróasztal mellett ül számítógépe előtt és szívesebben lát akár túlzsúfolt oldalakat, mert széleskörűen akar tájékozódni, egy hírportálnak a napi kínálatát is szereti egyben látni, van ideje az eligazodásra, ilyen lapokat tehát szívesebben böngész, mint hurka-vékony megjelenést, összeugrott menüt, nagy hézagokkal teli lapokat. Ám hiába szeretne mind a tulajdonos, mind a webmester, mint a böngésző ember megszokott széles felületet, több hasábon hosszú kínálatlistákat – ha jó helyezést akar weblapjának a kulcsszavas találatok között, akkor nem ilyenre van szüksége, hanem a nagy lóbetűket futtató, oldalsávok nélküli mobilképre.
Jól jöttek a reszponziv sablonok a webáruházak működtetői számára, nekik valóban elemi érdekük a top helyezés, az okos WordPpress kedvez nekik, webshop építésére is kitűnő, csinálhatsz kápráztató slide-showt, beúsznak a termékek, tyű de boldog a vásárló.
Ám 2021-ben becsapott az istennyila.
Google Page Experience Algorithm
Felhasználói élmény – mobilos betöltődési sebesség
A csapást a Page Experience Algorithm Update belengetése jelentette. A SEO-szakemberek a közleményekből egyértelműen azt szűrték le, hogy 2021. májusában a fejlesztők olyan algoritmust frissítenek, amely a rangsorolás elsődleges tényezőjének a mobil betöltődési sebesség mértékét tekinti. Jó helyezésekre csak a zöld Good minősítést szerző gyors lapok számíthatnak, a piros értékelés olyan szegényes felhasználói élményt jelent, amely alapján a weboldal versenyképtelennek minősül. Ami a kettő között sárgállik, az javításra szorul. Az ellenőrzéshez ajánlott tesztprogram – thinkwithgoogle .com/feature/testmysite/ – sajnos azt mutatta, hogy
az évek során százezer számra beüzemelt CMS rendszerű mobilbarát oldalak sorra elvéreznek ezen a teszten,
beleértve kedvenc WordPress oldalaink többségét is. Az adatbázis alapú fejlett tartalomkezelő rendszerek (ez lenne a CMS) pluginjaikkal kiegészítve mindent tudnak, de ehhez hatalmas szkriptek kellenek. Az üres WP sem aprócska program, de ha tetszetős sablonokat és az alkalmasságot célirányosan javító pluginokat telepítünk, akkor a lapok forráskódja gigantikusra duzzad, és nincs az a 4G mobilhálózat, amely az elsőként a kijelzőt betöltődő tartalmat 2,5 sec alatt megjelenítené. Hogy pontosabban micsoda a mobilos Large Contentful Paint oldalbetöltési idő, lásd itt:
- Tanácsok keresőmarketinghez – felhasználói élmény < lásd a 3. pontot
Újra lázas, gyakorta kétségbeesett honlaphegesztés indult, feltételezvén, hogy az oldalélmény algoritmus frissítése után minden lassú website kiesik a favoritok ezüst pixiséből. Egyes SEO-fórumokban hisztérikus bejegyzéseket is olvashattunk arról. hogy honlapkészítő cégek, programozók és webmesterek sokasága egyszerűen megtagadta, hogy a korábban beüzemelt WP-oldalakat addig javítgassák, tisztogassák, míg a 2,5 másodperces határt elérik – ez a vállalkozás ugyanis vagy lehetetlen (pl. egy sokfunkciós, online-fizetős, bonyolult webshopnál), vagy óhatatlan lebutítással, funkciók kiiktatásával járna, illetve több munkaórát venne igénybe, mint egy új platform leprogramozása és arra a meglévő tartalom áttelepítése. Ez utóbbira egy többfunkciós portál esetében az árajánlatok milliós nagyságrendűek – a kétségbeesés és a lehetetlen helyzetet teremtő jó Gugli k*va édesanyjának dühödt emlegetése indokoltnak látszott.
Aztán nagy keresőbarátunk bejelentette, hogy nem eszik olyan forrón a webkását.
- Egyrészt elhalasztották az élesítést: csak júniusban kezdik,
- másrészt az élesítés fokozatos lesz, és augusztusig tart,
- harmadrészt megüzenték, mindenki nyugodjon le a p*csába, az oldalélmény algoritmus miatt nem kell drasztikus változásokra számítani, mert továbbra is a minőségi releváns tartalom lesz a meghatározó a rangsorolásban,
- negyedrész Danny Sullivan szóvivő legutóbbi blogbejegyzésében utalt arra is, hogy a jövőben a rangsorolásban nőni fog a Page Experience algoritmus tényezőinek a súlya,
- ötödik húzásként a Google Search Console rendszerében megjelent az Oldallal kapcsolatos élmény mobilon funkció, és csodálatos módon ez sorra jónak, megfelelőnek találta a tesztekben pirosnak minősített oldalakat, pl. így értékelve zöldnek egy vizsgált szájtot: Webhelyén 95,7% URL biztosít jó felhasználói élményt – holott ugyanez az oldal a thinkwithgoogle teszten még csak nem is sárga, hanem piros szignált kapott.
Ezek után nehéz eldönteni, hol is lakik a miheztartás végett úristene.
És végül egy ide csak részben passzoló érdekesség:
SEO optimalizálás mint honlap-kulcsszó
Mint talán sokan sejtik, a keresőoptimalizálás területén saját weboldallal rendelkezők között ádáz konkurenciaverseny folyik: kinek a honlapja kerül előrébb a fontosabb kulcsszavakkal. Egyszavas keresőkifejezésekkel az élmezőnybe kerülni lehetetlen, SEÓ-ra még az idegen nyelvű találatok is beömlenek. Szókombinációkkal viszont jobb az esély, e bejegyzés szerzője például több URL-jével is a Google első oldalára került, jelesül:
- honlap SEO
- keresőmarketing tanácsadás
- Google első helyre kerülés
- keresőoptimalizálás lépésről lépésre
- honlap optimalizálás ára
- prémium linképítési árak
- honlap elemzési szempontok
- pr-cikk elhelyezés
- SEO tippek ingyen
Ezek mind olyan long tail kulcsszavak, amelyekre létezik számottevő rákeresés (így rivális honoldalak száma is jelentős), és ha a keresőkifejezés egyik szavát begépeljük, a Gugli az ajánlatai közt legtöbbször a többit is felkínálja, keresőmarketing esetén pl. azt, hogy keresőmarketing specialista, > ügynökség, > tanfolyam, >tanácsadás stb. Ezek észszerű ajánlatok létező jelentéssel, tényleges fogalmi háttérrel. De ez nincs így minden esetben így. Lássuk csak.
Az angol SEO rövidítés magyar megfelelője a keresőoptimalizálás, ezért fura, hogy a három betűt begépelve mégis a seo optimalizálás alakzat szerepel negyedik keresési tippként, ami ebben a formában tautológia (hiszen formálisan az optimalizálás optimalizálása jelenti).
Egy szempontból viszont izgalmas lehet az ajánlat sugallta kihívás. Ugyanis ha erre a furcsa keresőformulára a Goo szerint gyakori a rákeresés (ha nem így lenne, nem kínálná fel), akkor felmerül, vajon lehet-e vele egy új honlap számára top helyezést szerezni. Valószínűleg könnyebben, mint Seo Kang-jun vagy Seo Ye-Ji nevére.
Visszajelzés:Szolgáltatás: Honlap-SEO optimalizálás – e-Pr Marketing Szolgáltatás – ePMSZ
Visszajelzés:Google keresőoptimalizálás, linképítés | Prémium honlap-SEO