A közösségi marketing és a honlap-SEO
Magukat tájékozottnak tudó keresőmarketingesek körében eléggé elterjedt tévhit, hogy a közösségi oldalakkal, mikroblogokkal való összekapcsolódás hatékonyan javítja egy adott weboldal SEO-mutatóit, keresőbarát jellegét. Erre a legtöbb online audit program is figyelmeztet: hibaként tünteti fel, ha hiányzik ez a kontaktus. Az én tapasztalatom ezt nem igazolja, legalábbis egyértelműen semmiképp: a honlap a kulcsszavas keresőoptimalizálás szempontjából semmivel sem válik alkalmasabbá attól, hogy össze van kötve a Facebookkal vagy Twitterrel. Ez esetleg akkor lehet/lehetne igaz, ha az oldalba beágyazott FB- vagy Tweet-boxokban igen céltudatos módon lennének elhelyezve szövegek, linkek, grafikus elemek. Forgalomnövelő hatása persze akár tetemes is lehet annak, ha a közösségi profilon intenzív élet folyik, de ez nem a kiváló optimalizációs kondícióknak, hanem a direkt átklikkeléseknek köszönhető, ami persze SEM-siker, de a weblap tartalmába beágyazódó külső tartalom szerepe a helyezéseket akár ronthatja is amiatt, hogy rontja a tartami relevanciát. A fő kontenthez kapcsolt adekvát kültartalom persze javíthatja is a keresőszempontú megfeleltetést.
Ám erre semmi garancia: ha mondjuk egy alaposan kidolgozott, a lehető legtöbb SEO-szempontot érvényesítő weboldalon lehetővé tesszük a Facebook-kommentek közzétételét, akkor az olvasói hozzászólások jó eséllyel ronthatnak az oldal tartalmán, például valamelyik irányban felborítják a kulcsszó-arányt. Tudjuk, egy szájton egy adott optimalizációs kulcsszó gyakorisága ideális esetben kb. 1-3 %; kevesebb előfordulás esetén a Google megkérdőjelezi az oldal relevanciáját az adott kulcsszóra nézve, nagyobb kulcsszósűrűség esetén viszont manipulációt gyanít. Nos, számíthatunk-e arra, hogy az oldal kommentelői nem rontanak-e az ideális arányon saját hozzászólásaikkal? Linkek, képek, gyakran betűzdelt gif animációk, ilyen-olyab szmájlik beszúrásával is felhígulhat oldalunk. Legyünk hát óvatosak ezzel.
A fentiek miatt különösen fontos, hogy ha egyszer már megengedtük, hogy a Facebook betegye a lábát a honlapunkra, akkor legyen módunk a hozzászólásokat moderálni. Blogokban, hírszájtokon ez külön gondot szokott okozni, az oldal kezelője általában nem tudja, miként kezelhetné a kommenteket. Az olvasók gyakran régebbi bejegyzésekhez is hozzászólnak, ezért esetenként több száz vagy több ezer oldalt kellene ellenőrizni: mégis, melyik alatt van új olvasói reagálás.
Szerencsére van erre a problémára generális megoldás. A hozzászólásokat a saját Facebook-profilunkhoz tartozó applikáció megfelelő oldala kilistázza. Ilyen appot magunk készíthetünk akkor, amikor blogbéli kommentelés lehetőségét kiépítettük, ezután elég megnyitni az oldalt és együtt láthatjuk az összes kommentet, mégpedig úgy, hogy legfelül vannak a legfrissebbek. Moderálhatunk, válaszolhatunk, vagy akár ki is tilthatjuk a kommentelőt.
A saját oldal belépési linkje minden bejelentkezett Facebook-felhasználó számára:
http://developers.facebook.com/tools/comments
Ezek után azt még meg kell jegyeznem, hogy bár a közösségi oldalakkal kialakított kapcsolat, mint tapasztalom, közvetlenül nem javítja a weboldal SEO-minőségét, ám a kommunikációba bevont közönség egyéni tevékenysége mégis hozzájárulhat az oldal Google-sikeréhez. A tömeges méretű megosztások, lájkolások, kommentelések révén a honlap internetes reputációja megnőhet, linkjei megjelenhetnek külső honlapokon, emelkedik a keres-talál-klikkel interakciók száma, nagyobb lesz az olvasottság – mindezek együttesen már jelentős mértékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az adott szájt, blog, portál a Google-listákon is előrébb mozduljon. SEOs tanácsadóként senkit nem szeretnék lebeszélni tehát arról, hogy Facebook-Like Boxot helyezzen el a honlapján vagy lehetővé tegye az FB-kommentelést. Ám aki megteszi, tudnia kell, hogy boxok és hozzászólások tartalma legalább annyit ronthat egy jól felépített oldal kulcsszavas arányain, mint amennyi plusz linket vagy pozíciójavulást a közösségi háló hozhat.
Facebook-hozzászólások moderálása blogban, hírportálokon
A blogok Facebook-hozzászólásainak moderálása a megfelelő FB-applikáció oldalán végezhető el. Bejelentkezett állapotban a fenti linkre kattintson. Erre a moderációra többek között azért van szükség, mert a hozzászólások – és a közösségi oldalakkal és mikroblogokkal kialakított kapcsolatok – a közhiedelemmel ellentétben – akár ronthatják is a honlapnak a kulcsszavas keresőoptimalizálás szempontjából kialakított arányait. Google helyezés javítás. Releváns tartalom. BDK blog, facebook hozzászólás, komment, comment, moderálás, moderáció, moderálni a kommenteket hogyan lehet, törölni a hozzászólásokat, FB box like, twitter, megosztás, lájkolás, klikkelés, közösségi háló, fészbuk, portál, mikroblog, applikációk, alkalmazás, apps. Keresőmarketing szolgáltatások.